Påskhelgen

Tjo! Sent igårkväll kom jag hem efter en hel helg i fjällen. Vi for till stugan i Njavve där vi firade påsk med hela familjen. Vädret har varit sisådär hela helgen, det har varit tvättäkta aprilväder. Snöstorm och sol om vartannat. Under gårdagen såg det ut att bli bättre så vi bestämde oss för att ta en tur upp på Kabla. Vårflytten med renarna är i full gång men vi hade inte räknat med att se renar uppe på fjället redan nu, så vi blev lyckosamt överraskade över att se ett gäng vandra över de vita vidderna. Flertalet var dräktiga vajor. Vi fortsatte till jaktstugan i Tjaktjaure där saltstenar sattes upp inför höstens älgjakt, därefter körde vi upp till fjället igen och vidare mot Kossaure, där ännu en saltsten placerades ut.

Micke drog iväg på ännu en självmordsklingande tur upp för en brant fjälltopp. Jag stod nere vid fjällkanten och inväntade antingen en rullande skoter alternativt en lavin, men det gick bra. Som tur är. Allt som allt avverkade vi cirka sju mil på skoter och det känns i kroppen idag. Inte bara på grund av själva körningen i sig, utan mestadels för att leden ner mot Årrenjarka är en jävla tvättbräda (pga alla turister, blir GALEN). Bär man dessutom en ryggsäck med lite tyngd i så resulterar det i ömmande axlar och rygg såhär dagen efter. För att inte tala om darrande ben då man tvingats stå på skotern för att inte studsa bort. Men ja ä int bitter, nej, faktiskt inte - det blev en riktigt fin tur som ett bra avslut på helgen!

Väl "hemma" i Njavve så fick Nikko springa av sig ute på sjön. Alla var uppe i byn nu i påsk så vi pendlade friskt mellan alla stugor och hälsade på folk, drack en hel massa vin och skrålsjöng till 90-talets bästa låtar om nätterna. Åh sådan fin påsk jag har haft, att få dela den med de finaste människorna, på den finaste platsen. ♥ För omväxlingens skull fick vi låna familjen Tuordas stuga i helgen, med eluppvärmning, istället för att behöva elda i kamin dygnet runt.

Nästa påsk är redan bokad och den kommer bli i Áras, enligt svärfar. Det hoppas jag också.

Öppna vatten och nya tider

Våren är på ingång nu, trots att månaden började med ett snöfall. De senaste dagarna har temperaturen stigit till omkring tio plusgrader och snön försvinner fort. Vårvintern är fortfarande på gång längre västerut, fastän isarna inte är helt pålitliga.  Både Micke och jag är två rätt så vilsna själar just nu, båda av oss längtar uppåt fjälls men vi måste spara ihop lite pengar till framtida äventyr. Egentligen skulle vi följa med svärfar upp till stugan i Árasluokta för att hjälpa till med transport av virke, men vi fick avstå.

Just nu längtar jag tills isarna försvunnit helt. Jag längtar efter att fotografera forsarna igen. Turligt nog är de största forsarna öppna året om, Fällforsen och Storforsen, och erbjuder vackra motiv närhelst man känner för det. Men jag saknar de små, gömda forsarna i skogslandskapet. De som går obemärkt förbi för de flesta, som har ett lugnt vattenflöde som söker sin väg mellan stenarna. Nu är det inte så långt bort ändå. ♥

En annan nyhet i mitt vardagsliv är att jag återvänder till mitt gamla jobb. Hur mycket jag än älskar Piteå och människorna där (ni vet, det är dit man kommer när man kommer hem), så brinner jag mer för jakt- och friluftsliv än något annat. Så i slutet av denna månad hittar ni mig återigen på XXL i Luleå, hörs hej!